Plastic Soep!

Ik weet niet eens meer hoe het begonnen is. De afgelopen weken kwamen allerlei puzzelstukjes voorbij en die beginnen in elkaar te passen. Ik lig er wakker van en daar heb ik me toch een hekel aan! Het gebeurt ook alleen wanneer iets, me écht raakt.

…..en nu lig ik wakker. Ik lig wakker van de ‘Great Pacific Garbadge Patch’ a.k.a. ‘Plastic Soup’.

Het schijnt dat iedereen al van het bestaan ervan weet. Er zijn filmpjes over op YouTube, LLink bracht het op TV, het heeft in de krant gestaan en in 2009 heeft Jesse Goossens er een boek over geschreven. Hoe dan ook, ik wist het echt niet. MAAR, nu weet ik het wel en….. ik lig er wakker van.

Wist jij het ook nog niet, dan leg ik het kort uit: midden in de Stille Oceaan drijft een grote afvalbelt van plastic afval over een gebied dat men schat op 2 x de omvang van de staat Texas*. Door de stromingen van wereldzeeën die hier samen komen, drijft plastic afval van over de wereld, hier naar toe en verzamelt zich. Met hele nare gevolgen. Dieren stikken erin of zien het aan voor voedsel en verstoppen zo hun spijsverteringskanaal. Het plastic blijft ronddobberen en breekt in steeds kleinere stukjes en mengt zich met het van nature aanwezige plankton. Er drijft daar op die plek, 6x meer plastic dan plankton. Daarom noemen ze het ‘de plastic soep’.

Oceaan vervuilt, je eigen lijf vervuilt…

Jeetje, plastic soep in de oceaan. Het merendeel van onze wereldbol bestaat uit oceaan. En daar drijft nu plastic in dat dit ecosysteem vervuilt en bedreigt. Dat kan toch niet!

Ik houd niet van doemdenken, maar in plastic zitten pcb’s, ftalaten, en weet ik al niet wat, wat hartstikke giftig is en niet afbreekt. Het blijft dus in het ecosysteem en komt in de voedsel-keten en op ons eigen bord. Al 20 jaar vinden onderzoekers geen moedermelk meer zonder giftige stoffen. Ja, ook jij en ik hebben het in ons lijf, zelfs wanneer we ons best doen om het te vermijden en heel heel héél gezond leven.

Ik wil dat niet en jij vast ook niet. Ik begin met voortaan zelf een tas mee te nemen naar de winkel en ga bij het shoppen opletten op verpakkingen. Liever een product uit een glazen fles, dan uit plastic. Gelukkig is er in veel gemeenten in Nederland al een mogelijkheid om plastic gescheiden in te leveren voor recycling. Dat doe ik dus ook……

Ik ben me rot geschrokken!

Nu ik er meer over nadenk lijkt het me onbegonnen werk, leven zonder plastic! Plastic is zo verweven in ons leven, kunnen we zonder? Vast niet, maar ik kan wel ‘overbodig’ plastic gebruik voorkomen, door andere keuzes te maken. Ik ga het doen, want ik ben me rot geschrokken van deze plastic berg. Daar wil ik niet aan bijdragen! Jij toch ook niet?

Marina Schriek – Schatgraver & Ontdekkingsreiziger

Meer informatie vind je op:

*ong. 40x de grootte van Nederland

Plaats een reactie